Hot !

Maybank Islamic Penuhi Keperluan





Dari kiri: Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Maybank, Datuk Abdul Farid Alias; Megat Zaharuddin dan Ketua Pegawai Kewangan Kumpulan Maybank, Mohamed Rafique Merican di sidang media, baru-baru ini.



MALAYAN Banking Bhd (Maybank) berharap Maybank Islamic, jadi antara lima bank Islam terbaik di Indonesia menjelang akhir tahun ini.

Pengerusinya, Tan Sri Megat Zaharuddin Megat Mohd Nor berkata, sebagai peneraju utama Maybank, Maybank Islamic mempunyai kira-kira 450 cawangan di sana untuk memenuhi keperluan tempatan dan Asia Tenggara.

Maybank berharap untuk dianggap sebagai sebuah bank tempatan dan bukannya sebuah bank yang dimiliki oleh Malaysia, katanya pada taklimat media, baru-baru ini.

Megat Zaharuddin berkata, di bawah Ketua Pegawai Eksekutif, Muzaffar Hisham, Maybank Islamic telah berjaya menembusi pasaran Indonesia melalui Maybank Syariah dan Bank Internasional Indonesia.

Selain Indonesia, Maybank Islamic juga sedang berkembang ke Singapura.

Maybank Islamic adalah pemain terbesar dan kami menyasarkan pertumbuhan berterusan. Akan ada rombakan standard antara negara-negara dari segi produk, supaya keadaan akan menjadi lebih berkesan dan beri manfaat kepada pasaran," katanya.

Menurutnya, Maybank melaporkan keputusan kewangan 2014 tahun penuh, dengan Maybank Islamic, pemain terbesar dengan catatan satu lagi tahun yang cemerlang dengan jumlah pendapatan meningkat kepada RM3.27 bilion, 16.4 peratus lebih tinggi daripada tahun sebelumnya pada sumbangan daripada pasaran antarabangsa.

Dalam perniagaannya, Maybank Islamic menyaksikan pembiayaan kasar berkembang pesat pada 25 peratus kepada RM108.5 bilion, dirangsang oleh 25 peratus pertumbuhan tahun-ke-tahun pada perkhidmatan kewangan komuniti dan peratus peningkatan 23 peratus dalam perbankan global pembiayaan.

Maybank Islamic telah mengukuhkan kepimpinannya dalam kedua-dua deposit dan keseluruhan pembiayaan, mencapai pasaran saham sebanyak 24.9 peratus dan 32.7 peratus masing-masing berbanding dengan 23.8 peratus dan 30.6 peratus pada tahun sebelumnya.



Sumber

0 Response to "Maybank Islamic Penuhi Keperluan"

Post a Comment