Hot !

Maghribi: Remaja Perempuan Dipaksa Kahwin 'Perogol'

Seorang remaja Maghribi dipaksa untuk berkahwin dengan perogol yang dituduh beliau tahun lalu telah diserang dengan pisau cukur dan dipukul olehnya untuk mencari perceraian, media melaporkan.
Pemain berusia 17 tahun itu hanya dikenali sebagai khaoula diserang di Marrakech pada hari Sabtu selepas memfailkan cerai, Tel Quel mingguan mengatakan, mengutip AMDH kumpulan hak bebas.
Dia mengalami beberapa luka yang "cacat" bahagian badan dan memerlukan kira-kira 40 jahitan, Perancis-Bahasa mingguan dilaporkan.




Al Aoula televisyen memetik seorang doktor di hospital Ibn Tofail di Marrakech, di mana beliau telah dirawat, sebagai berkata remaja itu telah "melanda pada wajah 50 kali dan mempunyai luka di tangan dan lengannya".

"Saya bersumpah bahwa tidak ada yang akan berkahwin dengan anda setelah saya," Suami khaoula ini dilaporkan telah berkata kepadanya, menurut beberapa media.
Sejak serangan itu, badan bukan kerajaan telah berjanji untuk membantu wanita muda untuk mencari keadilan, ketua kumpulan hak AMDH, Omar Arbib, kepada AFP.

Pada bulan Januari, Maghribi membatalkan undang-undang yang sangat kontroversi yang membenarkan perogol kanak-kanak untuk menghindari hukuman jika mereka berkahwin mangsanya.
Artikel yang bersalah menjadi berita utama antarabangsa pada bulan Mac 2012 apabila Amina Filali, 16, membunuh dirinya sendiri setelah dipaksa untuk berkahwin dengan lelaki yang telah memperkosanya, dan yang masih bebas.

Seperti di banyak negara-negara Arab yang lain, gangguan seksual wanita adalah perkara biasa di Maghribi, walaupun pakai perlembagaan baru pada tahun 2011 yang menjunjung kesaksamaan gender dan mendesak negara untuk mempromosikannya.

0 Response to "Maghribi: Remaja Perempuan Dipaksa Kahwin 'Perogol'"

Post a Comment